Vitamin C - Semua Yang Anda Perlu Tahu

Siapa tak kenal vitamin C? Macam tipu je kan tak kenal..hehe..vitamin C la vitamin paling popular. Boleh kata dalam banyak makanan semua nak claim mengandungi vitamin C. Lebih-lebih lagi bab kecantikan. Kalau dalam makanan ianya dipercayai meningkatkan kesihatan. Memang betul pun. So hari ni saya nak bawa anda mengenali lebih mendalam mengenai vitamin C dan mengapa vitamin C Shaklee antara yang terbaik di dunia.

Vitamin C adalah vitamin larut air yang diperlukan untuk pertumbuhan dan perkembangan yang normal. Vitamin larut air bermaksud larut di dalam air. Jumlah lebihan vitamin meninggalkan badan melalui air kencing. Ini bermakna anda memerlukan bekalan berterusan vitamin itu dalam diet anda.


Vitamin C diperlukan untuk pertumbuhan dan pembaikan tisu di semua bahagian badan anda. Ia digunakan untuk:
  1. Membentuk protein penting yang digunakan untuk membuat kulit, tendon, ligamen, dan saluran darah.
  2. Menyembuhkan luka dan parut.
  3. Membaiki dan mengekalkan ketahanan rawan, tulang, dan gigi.
Vitamin C adalah salah satu daripada banyak antioksidan. Antioksidan adalah nutrien yang menghalang beberapa kerosakan yang disebabkan oleh radikal bebas. Radikal bebas terjadi apabila badan anda mencerna makanan atau apabila anda terdedah kepada asap rokok atau radiasi. Pembentukan radikal bebas dari masa ke masa adalah punca utama terhadap proses penuaan. Radikal bebas boleh memainkan peranan dalam kanser, penyakit jantung, dan keadaan seperti artritis.

Badan tidak mampu untuk membuat vitamin C sendiri, dan ia tidak menyimpan vitamin C. Oleh itu, adalah penting untuk memasukkan banyak makanan yang mengandungi vitamin C dalam diet harian anda.

Vitamin C telah menjadi ubat popular untuk selesema untuk sekian lama. Kajian menunjukkan bagi kebanyakan orang, suplemen vitamin C atau makanan yang kaya dengan vitamin C tidak mengurangkan risiko mendapat selsema. Walau bagaimanapun, mereka yang kerap mengambil suplemen vitamin C mungkin mempunyai selesema sedikit pendek atau gejala agak sederhana. Mengambil vitamin C selepas mula selsema tidak kelihatan membantu.

Semua buah-buahan dan sayur-sayuran mengandungi sedikit kuantiti vitamin C. Buah-buahan dengan sumber-sumber tertinggi vitamin C termasuk:
  •     Buah-buahan sitrus dan jus, seperti oren dan limau gedang
  •     Buah Kiwi
  •     Mangga
  •     Papaya
  •     Nanas
  •     Strawberi, raspberi, beri biru, kranberi
  •     Tembikai
Sayur-sayuran dengan sumber-sumber tertinggi vitamin C termasuk:
  •     Brokoli, Brussels pucuk, kembang kol
  •     lada hijau dan merah
  •     Bayam, kubis, sayur-sayuran lobak, dan sayur-sayuran hijau yang lain
  •     Keledek dan putih
  •     Tomato dan jus tomato
  •     Skuasy musim sejuk
Sesetengah bijirin, makanan dan minuman diperkaya dengan vitamin C. Diperkaya bermakna vitamin atau mineral telah ditambah kepada makanan tersebut. Periksa label produk untuk melihat berapa banyak vitamin C terdapat dalam produk tersebut.

Memasak makanan kaya vitamin C atau menyimpannya untuk tempoh masa yang panjang boleh mengurangkan kandungan vitamin C. Microwaving dan mengukus makanan yang kaya vitamin C boleh mengurangkan kehilangan vitamin ketika memasak. Sumber terbaik vitamin C adalah buah-buahan dan sayur-sayuran mentah.

Kesan sampingan yang serius dari terlalu banyak vitamin C adalah sangat jarang berlaku, kerana badan tidak boleh menyimpan vitamin. Walau bagaimanapun, amaun yang lebih besar daripada 2,000 mg / hari tidak digalakkan kerana dos yang tinggi boleh menyebabkan perut terkejut dan cirit-birit.

Terlalu sedikit vitamin C boleh membawa kepada tanda-tanda dan gejala kekurangan, termasuk:
  •      Anemia
  •     Gusi berdarah
  •     Keupayaan menurun untuk melawan jangkitan
  •     Luka lambat sembuh
  •     Rambut kering dan terbelah   
  •     Mudah lebam
  •     Gingivitis (radang gusi) 
  •     Hidung berdarah
  •     Bertambah berat badan kerana kadar metabolisme rendah    
Kesan paling teruk kekurangan vitamin C adalah kudis, terutamanya kepada orang tua dan orang dewasa yang kekurangan zat makanan.The Recommended Dietry Allowance (RDA) yang disyorkan untuk vitamin mencerminkan berapa banyak setiap vitamin kebanyakan orang perlu dapatkan setiap hari. RDA untuk vitamin boleh digunakan sebagai matlamat untuk setiap orang.

Berapa banyak setiap vitamin yang anda perlukan bergantung kepada umur dan jantina anda. Faktor-faktor lain seperti kehamilan dan penyakit, juga penting. Cara terbaik untuk mendapatkan keperluan harian vitamin, termasuk vitamin C, adalah untuk makan makanan yang seimbang yang mengandungi pelbagai jenis makanan.


Rujukan Pengambilan Pemakanan untuk vitamin C:

Bayi

  • 0 - 6 bulan: 40 * miligram / sehari (mg / hari)
  • 7 - 12 bulan: 50 * mg / hari
* Pengambilan yang mencukupi / Adequate Intake (AI)

Kanak-kanak

  • 1 - 3 tahun: 15 mg / hari
  • 4 - 8 tahun: 25 mg / hari
  • 9 - 13 tahun: 45 mg / hari
Remaja
  • Perempuan 14 - 18 tahun: 65 mg / hari
  • Lelaki 14 - 18 tahun: 75 mg / hari
Dewasa
  • Lelaki umur 19 dan lebih tua: 90 mg / hari
  • Wanita berusia 19 tahun dan lebih tua: 75 mg / hari
Perokok atau mereka yang berada di sekeliling perokok pada semua peringkat umur perlu meningkatkan jumlah vitamin C harian mereka sebanyak 35 mg setiap hari. Wanita yang mengandung atau menyusukan bayi dan orang-orang yang merokok perlu lebih tinggi jumlah vitamin C. Tanya doktor anda apa jumlah yang terbaik untuk anda.

Vitamin C Shaklee

Di Shaklee, vitamin c dikenali sebagai Sustained ReleaseVita-C. Apa itu sustained release? Ia bermaksud proses di mana diformulasikan khas agar ia dapat dilepaskan secara perlahan-lahan mengikut paten istimewa yang menjamin penyerapan vitamin di antara 3 ke 6 jam. Atau dalam erti kata lain ia akan dilepaskan perlahan-lahan dalam aliran darah badan mengikut masa tertentu. Dan ia juga bersifat larut air maka, sesiapa yang consume vita c dinasihatkan minum air secukupnya sekurang-kurangnya 2 hingga 3 liter sehari. Itulah perbezaan ketara Vita C Shaklee dengan jenama lain. Mungkin jenama lain punya kuantiti sama 500mg tetapi jika badan hanya mampu serap 50gm dalam sejam, maka jika kita buang air kecil selepas sejam baki 450gm itu akan keluar bersama urine.

Perbezaan Vita C Shaklee dengan Vita C lain

  1. Merupakan Vita C pertama yang natural dan bertindak secara Sustained Release yang berfungsi secara perlahan untuk memenuhi keperluan tubuh badan selama 24jam. 
  2. Rumusan unik yang membenarkan pelepasan Vita C secara perlahan dan berterusan selama 5 jam. 
  3. Satu tablet mengandungi 500mg Vita C iaitu bersamaan dengan 7 1/2 biji buah oren. 
  4. Membekalkan Bioflavinoid dalam jumlah yang seimbang iaitu 120mg yang bekerja untuk meningkatkan keberkesanan Vita C dan perlu diambil sebagai sebahagian daripada supplement Vita C ( mengelakkan salur darah dari runtuh/bocor, meningkatkan fungsi Vita C, mengelakkan daripada ianya cepat teroksida dan merosakkan sel ) 
  5. Terdapat juga dalam bentuk yang boleh dikunyah Chewable Vita C.
Anda boleh pilih untuk beli sendiri secara pantas melalui laman Shaklee atau boleh menghubungi saya untuk tujuan pembelian. Jika anda memilih untuk membeli sendiri, sila klik Beli Sekarang. Pembelian pantas menggunakan Visa atau Master Card (Debit / Credit Card)


Rahsia Jadi Ahli Shaklee Secara Percuma Terbongkar
Hubungi Saya :




FB Syue Wana | 016-7114304 (sms/whatsapp) | yuna.stitchz@gmail.com
www.facebook.com/messages/FreeVitamins

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat,menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

* COD - Skudai; Gelang Patah; Bukit Indah; Perling; Tun Aminah; Tampoi; Bandar Baru Uda; Kempas; Mount Austin, Larkin; Taman Pelangi; Permas Jaya; Ulu Tiram; Masai; Pasir Gudang; Johor Bahru amnya dan pos laju ke SELURUH MALAYSIA.

0 comments:

Post a Comment

LINKIN WITHIN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

About Me

My photo

Suami isteri yang menjadikan blog sebagai salah satu medium pemasaran. Mempunyai 2 cahaya mata. Saya Rais menulis kesemua blog kami manakala isteri saya Syuhana menulis sebahagian blog Shaklee.