Jamu atau Vitamin?

Setiap ibu moden, pasti timbul persoalan samada nak pilih jamu atau vitamin. Kalau orang dulu, jamu je pilihan yang ada. Tapi kini, mengambil jamu tidak sesuai jika anak dijangkiti jaundis atau sakit kuning. Jadi ibu ibu akan berada dalam dilema, nak makan apa? nak susukan anak, tak nak la bagi susu formula kan. Sebab susu ibu lebih baik serba serbi dan lebih murah.

Masa lahirkan anak pertama dulu, ibu mertua saya hadiahkan set Jamu jenama Sen**** Tin***. Tapi bila saya guna, anak kena sakit kuning dan terpaksa saya stop sebahagian dari jamu yang ada dalam set tu terutama yang kena makan. Bukan murah. Suami ada gak paksa makan sebab harga set tu RM500++. Saya cuba cari alternatif lain dan Shaklee adalah jawapannya. :-)

Jamu dianggap sebahagian perkara penting dalam amalan-amalan ibu berpantang. Mengamalkan jamu dan pemakanan yang betul boleh membantu ibu-ibu mendapatkan semula tenaga mereka dan menyembuhkan luka selepas bersalin.

Jamu juga dikatakan berkhasiat untuk:
  • mengembalikan tenaga;
  • memanaskan badan;
  • mengeluarkan lemak dan toksin;
  • dan, melawas
Selain jamu dan halia, anda juga digalakkan makan kunyit banyak-banyak sebagai ulam atau jus sebab ia berkhasiat untuk mengecutkan rahim.

Anda mungkin juga digalakkan berpantang dari:
  • mengambil buah-buahan dan sayur-sayuran yang "sejuk";
  • memakan hidangan berminyak;
  • meminum air ais atau minum secara berlebihan sebab perut yang kembang akan sukar untuk mengecut.

Trend berpantang pada hari ini tidak terhad kepada penggunaan jamu semata-mata. Ada alternatif lain untuk berpantang iaitu memakan Vitamin bagi mereka yang mempunyai masalah untuk menelan makanan pahit.
Persoalan menarik yang ingin saya utarakan pada hari ini adalahapakah perbezaan di antara jamu dan vitamin??

(1) Bahan kandungan

Vitamin : Setiap bahan di dalam vitamin dipantau serta melalui ujian klinikal untuk mengetahui kesan kepada manusia. Malah, ianya perlu mendapat kelulusan Kementerian Kesihatan Malaysia

Jamu : Ada di antara bahan di dalam jamu tidak diketahui sumbernya terutama jamu kampung malah kesan untuk jangka panjang juga tidak pasti. Lambakan jamu dipasaran menyukarkan pengguna mendapatkan produk yang benar benar selamat.

(2) Khasiat dan penyerapan oleh badan

Vitamin : Vitamin merupakan macronutrient dan micronutrient yang dalam bentuk paling ringkas dan dikenali oleh badan untuk penyerapan khasiat yang lebih cepat. Contohnya, di antara buah limau dan pil Vitamin C, badan akan menyerap pil Vitamin C lebih cepat berbanding Vitamin C di dalam buah limau.

Jamu :  Jamu juga mempunyai khasiat namun bentuknya yang kompleks memerlukan badan untuk mengurai bahan jamu kepada bentuk yang boleh diserap oleh badan terlebih dahulu dan mengambil masa untuk badan menyerap khasiat. Lagi pula jamu perubatan turun temurun berdasarkan pengalaman dan bukan kajian. Adalah dipercayai yang memberi kesan positif adalah vitamin dan mineral di dalam jamu itu sendiri.

(3) Kesan kepada bayi

Vitamin : Vitamin mengandungi bahan yang tidak membahayakan bayi malahan membantu tumbesaran bayi yang sihat dengan penyaluran segala nutrient melalui penyusuan bayi. Ibu masih boleh mengambil Vitamin walaupun anak mengalami penyakit kuning atau nama glamournya JAUNDICE

Jamu : Secara asasnya, jamu adalah bahan makanan yang panas dan ibu perlu memantau keadaan bayi samada mengalami cirit birit atau tidak. Malahan kebanyakan jamu boleh meningkatkan risiko JAUNDICE kepada bayi kerana berbentuk herba dan komposisi yang tidak diperlukan bayi.

(4) Waktu pengambilan selepas bersalin

Vitamin : Pengambilan vitamin boleh diambil seawal hari pertama bersalin samada ibu itu bersalin secara normal atau caesarian (bedah)

Jamu : Ibu yang bersalin secara caesarian tidak digalakkan untuk ambil jamu malahan ibu bersalin normal pun diminta untuk mengambil jamu 2 minggu selepas bersalin

Walau apapun pilihan anda, harap anda berpuas hati dengan pilihan anda. Saya kongsikan testimony terbaru pelanggan yang menggunakan Shaklee sebagai ganti jamu. Bukan sikit ye, ramai yang dah ada kesedaran kebaikan Shaklee. Jadi mari kita beramai ramai mencuba Set Bersalin Shaklee.

Ni set berpantang yang kami tawarkan. Set ini dapat memastikan si ibu kembali bertenaga seawal hari pertama melahirkan bayi, menguatkan tubuh badan, menceriakan mood,

Anda boleh pilih untuk beli sendiri secara pantas melalui laman Shaklee atau boleh menghubungi saya untuk tujuan pembelian. Jika anda memilih untuk membeli sendiri, sila klik Beli Sekarang. Pembelian pantas menggunakan Visa atau Master Card (Debit / Credit Card)


Rahsia Jadi Ahli Shaklee Secara Percuma Terbongkar
Hubungi Saya :




FB Syue Wana | 016-7114304 (sms/whatsapp) | yuna.stitchz@gmail.com
www.facebook.com/messages/FreeVitamins

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat,menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

* COD - Skudai; Gelang Patah; Bukit Indah; Perling; Tun Aminah; Tampoi; Bandar Baru Uda; Kempas; Mount Austin, Larkin; Taman Pelangi; Permas Jaya; Ulu Tiram; Masai; Pasir Gudang; Johor Bahru amnya dan pos laju ke SELURUH MALAYSIA.

0 comments:

Post a Comment

LINKIN WITHIN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

About Me

My photo

Suami isteri yang menjadikan blog sebagai salah satu medium pemasaran. Mempunyai 2 cahaya mata. Saya Rais menulis kesemua blog kami manakala isteri saya Syuhana menulis sebahagian blog Shaklee.